ILMAINEN TOIMITUS YLI 65€ VERKKOKAUPPATILAUKSILLE.

10 tulehdusta hillitsevää ruokaa

Pur Hyvinvointikauppa
300 255

Jamie Street

Sanalla tulehdus on huono kaiku, mutta aina se ei ole suinkaan pahasta. Itse asiassa inflammaatio on kehon normaali suojamekanismi, jonka tarkoituksena on poistaa häiriöitä aiheuttava mikrobi, kudosvaurio tai muu ärsyttävä tekijä, jotta paranemisprosessi voi alkaa. Mikäli tulehdus ei kuitenkaan parane oikeaan aikaan tai se muuttuu hallitsemattomaksi, voi se aiheuttaa ongelmia.

Pitkään jatkuneen tulehdustilan on todettu olevan yhteydessä muun muassa masennuksen, diabeteksen ja syövän puhkeamiseen. Ylipaino, stressi, ruoka-aineallergiat, tupakointi sekä ympäristötekijät lisäävät tulehdusta edistävien välittäjäaineiden määrää. Epäterveellisellä ruokavaliolla on kuitenkin kaikkein suurin merkitys ja erityisesti liiallinen alkoholinkäyttö sekä kovan rasvan, valkoisen vehnän ja sokerin syöminen aiheuttavat tulehdusta.

Liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla voi kuitenkin lievittää kehon tulehdustilaa. Tässä 10 tulehdusta hillitsevää ruokaa, joita suosimalla teet palveluksen koko kehosi hyvinvoinnille.

salad-texture-green-kale

1. Lehtivihreät vihannekset

Tummat lehtivihreät kuten lehtikaali, pinaatti, paksoi eli pinaattikiinankaali sekä lehtimangoldi sisältävät runsaasti flavonoideja (voimakkaita, kasviperäisiä antioksidantteja), jotka ovat tärkeitä solujen terveyden kannalta. Tummanvihreät kasvikset sisältävät myös A-, C- ja K-vitamiineja, jotka auttavat suojaamaan aivoja immuunijärjestelmän tuottamalta hapetusstressiltä, jossa elimistön vapaita radikaaleja on liikaa verrattuna antioksidantteihin.

2. Probiootteja sisältävät ruoka-aineet

Suurin osa koko kehon immuunisoluista on suolistossa ja bakteerit kouluttavat ja säätelevät immuunijärjestelmäämme. Suoliston bakteerikannan epätasapaino on yhdistetty paitsi kohonneeseen inflammaatioon, myös korkeampaan riskiin sairastua muihinkin tauteihin. Probiootteja sisältävillä ruoilla voi kuitenkin auttaa suolistoa tasapainottamaan bakteerikantaa sekä parantamaan suoliston kuntoa. Tällaisia ruoka-aineita ovat muun muassa hapankaali, kimchi eli korealainen kiinankaali, kombutsa, jogurtti sekä kefir. Probiootit on yhdistetty myös immuunijärjestelmän, kognitiivisen järjestelmän sekä ruoansulatus- ja umpieritysjärjestelmän kohentumiseen.

3. Luukeitto

Luukeittoa on pidetty monissa kulttuureissa jo pitkään parantavana ruokana eikä suotta. Liemeksi keitettäessä luista voi saada kalsiumia, D-vitamiinia sekä hieman kollageenia muiden ravintoaineiden ohelle. Kollageeni sekä aminohapot proliini ja glysiini auttavat yhteispelillä parantamaan tulehtuneen suoliston limakalvoja. Tämä edesauttaa immuunijärjestelmän rauhoittumista eikä se rauhoittuessaan tee enää tuhoja kehon terveisiin kudoksiin. Luukeitto on myös oiva luonnollinen lähde kondroitiinisulfaatille sekä glukosamiinille, joiden yhdistelmää myydään hintavana lisäravinteena niveltulehduksen sekä tulehduksesta johtuvan nivelkivun lievittämiseen.

4. Saksanpähkinät

Raa’at suolaamattomat saksanpähkinät sisältävät runsaasti omega 3-rasvahappoja sekä ihmiselle välttämättömiä alfalinoleenirasvahappoja, jotka auttavat alentamaan tulehduksia ja lievittämään kipuja. Saksanpähkinät vähentävät kehon hapettumisstressiä ja ovat tutkimusten mukaan monipuolisuutensa ansiosta parasta sydämen ja verisuonten terveyttä edistävää superruokaa.

food-nature-autumn-nuts

5. Kookosöljy

Kookosöljy on siitä erityinen tyydyttynyt rasva, että se pitää sisällään antioksidantteja, tulehdusta lievittäviä sekä antibakteerisia ominaisuuksia. Kookosöljy on helposti sulavaa ja se auttaa ylläpitämään suoliston terveyttä. Koska kookosöljy sisältää tärkeitä rasvahappoja, jotka voivat taistella ruoansulatuskanavan bakteereita, hiivaa sekä infektioita vastaan, on se hyödyllinen paitsi tulehduksen estämisessä, myös sen hoitamisessa.

6. Juurikkaat

Kuten juurikkaiden syvästä väristä voikin olettaa, sisältävät ne antioksidanttia nimeltä betalaiini eli puna-/keltaista väripigmenttiä, joka auttaa korjaamaan tulehduksen aiheuttamia soluvaurioita. Juurikkaat voivat auttaa myös parantamaan verenkiertoa sekä täydentämään kalium- ja magnesiumvarastoja, joiden puutteesta monet ihmiset kärsivät.

7. Parsakaali (ja muut kaalikasvit)

Parsakaali sekä muut kaalikasvit kuten kukkakaali, keräkaali sekä ruusukaali ovat täynnä antioksidantteja, flavonoideja, karotenoideja sekä C-vitamiinia. Nämä ravintoaineet muun muassa pienentävät kehon hapettumisstressiä sekä auttavat taistelemaan kroonista tulehdusta vastaan.

Skitter Photo

8. Marjat

Marjoilla on todettu olevan tulehdusta ehkäiseviä ominaisuuksia. Marjoilla on antioksidatiivisia vaikutuksia eli ne auttavat torjumaan elimistössä tapahtuvaa hapettumista. Uusimmat tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että marjojen tehoaineet voivat vaikuttaa myös solujen viestinvälitysketjuun siten, että tulehdusta aiheuttava viesti vaimenee. Marjoja kannatta nauttia siis erityisesti herkuttelun ja liikunnan jälkeen.food-blueberries-blueberry

9. Lohi

Omega-3 ja omega-6 rasvahappojen riittävä saanti oikeassa suhteessa on yksi parhaista tavoista taistella tulehdusta vastaan. Kala on tulehdusta lieventävää sekä proteiini- että rasvahapposisältönsä vuoksi ja se korvaakin usein ruokavaliossa sellaisia proteiinipitoisia ruokia, jotka aiheuttavat tulehdusta. Villilohi tai muu rasvainen kala ovat parhaita ruoasta saatavan omega-3 lähteitä.

10. Supersiemenet (chia, pellava, hamppu)

Supersiemenet kuten chia, pellava sekä hamppu sisältävät sekä omega-3 että omega-6 rasvahappoja, jotka auttavat estämään immuunijärjestelmää ylituottamasta sytokiineja ja oksidantteja, jotka voivat aiheuttaa tulehdusta. Siemenissä on myös runsaasti kuitua, antioksidantteja, proteiinia sekä lukuisia hivenaineita, jotka voivat auttaa säätelemään kolesterolia sekä alentamaan verenpainetta ennen kuin ne aiheuttavat lisähaittoja.

Lähde: http://www.mindbodygreen.com/0-21664/10-anti-inflammatory-disease-fighting-foods.html

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.