Tervetuloa Pur-kauppaan ostoksille!     JOULUKUUN AJAN ILMAINEN TOIMITUS YLI 35€ TILAUKSILLE

Äiti, vauva ja luonnonmukainen ravinto

Pur Hyvinvointikauppa
300 255

Suoliston bakteerikanta hyvän vastustuskyvyn ylläpitäjänä

 

Kirjoittaja on PUR Hyvinvointikaupalla työskentelevä ravintoneuvoja Tiina Halko.

Äidin suoliston hyvä bakteerikanta edesauttaa sitä, että vauva saa jo syntyessään hyvän bakteerikannanalun suolistoonsa. Vauvojen koliikin ja muiden vatsaongelmien taustalla on yleisesti suoliston riittämätön bakteerikanta. Raskausaikana onkin siis tärkeä huolehtia riittävästä probioottien saannista sillä ne vaikuttavat suotuisasti myös vauvalle siirtyvään bakteerikantaan. On todettu, että vauvoilla, joiden äidit ovat syöneet riittävästi ja säännöllisesti maitohappobakteereita, on huomattavasti vähemmän mm. koliikkia.

Yleensä nämä ongelmat johtavat ensimmäisten ikävuosien aikana myös tulehduksellisiin kierteisiin. Jatkuvat flunssat aiheuttavat korvatulehduksia, jotka saattavat vaatia antibioottikuurin. Antibiootit taas tuhoavat lisää jo valmiiksi vajaata bakteerikantaa. Mitä huonommaksi bakteerikanta menee sitä enemmän se vaikuttaa mm. elimistön puolustuskykyyn. Alentuneen vastustuskyvyn takia myös allergiat ja astmat puhkeavat herkemmin. Tilanteeseen voi kuitenkin vaikuttaa niin ennalta ehkäisevästi kuin ongelman ollessa akuutti.

Äiti, vauva ja molempien luonnonmukainen ravinto

 

Raskaus ja imetysajan ruokavalio ja lisäravinteet

Äidin ruokavaliossa on todella tärkeää huolehtia siitä, että ravinto on monipuolista ja sitä saadaan riittävästi. Todella helposti raskausaikana hormonit saavat yliotteen ja ruokavaliosta muodostuu hyvin hiilihydraattipitoinen ja vähärasvainen. Vaarana on tällöin myös raskausajan diabetes, joka on nykyään valitettavan yleinen. Yleinen ongelma raskausajan ruokavaliossa on se, että suojaravintoaineiden eli vitamiinien, kivennäisaineiden sekä tärkeiden antioksidanttien sekä rasvahappojen saanti jää aivan liian alhaiseksi. Jo raskautta suunnitellessa olisi hyvä huolehtia siitä, että em. ravintotekijöiden saanti on kohdallaan ja sitä kautta ehkä helpottaa raskaaksi tulemista. Ravintoarvo voidaan nykyään myös mittauttaa.

Raskauden aikana suoliston toiminta hidastuu, jotta ravinnosta saadaan varmasti kaikki tarpeellinen imeytymään. Onkin syytä huolehtia siitä, että ateriarytmi on säännöllinen, jolloin ruokamassa etenee tasaisesti ja siitä, että ruoassa on riittävästi hyviä kasviskuituja. Viljojen kuidun sijaan kannattaa suosia pähkinöiden, siementen, marjojen sekä hedelmien kuituja sillä ne sisältävät hieman vähemmän liukenematonta kuitua joka on hitaalle suolistolle parempi ratkaisu. Pähkinät ja siemenet ovat myös erinomaisia rasvahappojen lähteitä.

Raskaana olevan naisen hyvinvointia tukee erinomaisesti kasvisvoittoinen ruokavalio, jossa hyvinä proteiininlähteinä ovat kana, kala sekä kalkkuna ja rasvoina kasviöljyt, siemenet, pähkinät ja avokado. Maitotuotteita kannattaa nauttia hapanmaitovalmisteina ja mielellään maustamattomina n. 2dl päivässä vaikka marjojen, pähkinöiden ja siementen kanssa. Raskauden aikana energian tarve ei kasva kuin yhden välipalan verran mutta mm. vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve kasvaa huimasti. On siis erittäin tärkeää huolehtia em. saannista käyttämällä esim. superfoodeja sekä ei-synteettisiä ravintolisiä. Kannattaa valita tuotteet joko nestemäisinä, suihkeina tai veteen/smoothieen/puuroon sekoitettavina jauheina.

Näitä ohjeita kannattaa noudattaa myös imetysaikana. Näin vauva saa hyvää ja puhdasta maitoa.

Äidinmaito immuniteetin lähteenä
Vauva saa äidinmaidossa kaikki välttämättömät suojaravintoaineet sekä lukuisia immuniteettiä vahvistavia aineita, jotka suojaavat mm. tulehdussairauksilta sekä ripulilta. Rintamaito myös edistää ruuansulatuskanavan kehittymistä. D-vitamiinilisä tarvitaan vauvalle, mikäli äiti ei käytä riittävää määrää D-vitamiinia. Immuniteetin kehittymisen kannalta on myöskin tärkeää antaa vauvan saada myös bakteereja, jotta keho oppii niitä tuntemaan ja tuhoamaan eli liikahygieenisuus ei aina ole hyväksi.

Vauvan suolisto-ongelmat
Vauva, joka kärsii koliikista, ei yleensä siedä hyvin edes äidinmaitoa. Entsyymien toiminta ei ole tehokasta, jolloin myös äidinmaidon proteiini pilkkoutuu huonosti. Huonosti pilkkoutunut ravinto aiheuttaa monenlaisia oireita kuten ilmavaivoja ja kipeitä kramppeja. Silloin on erittäin tärkeää, että äidin ruokavaliosta poistetaan kaikki gluteiiniviljat, maitotuotteet, sokerit sekä kahvi. Vauvalle ja äidille on myös syytä aloittaa nestemäinen maitohappobakteerihoito esim. Symbioflor 1 -valmisteella. Sekä kannattaa kokeilla niin vauvahierontaa kuin homeopatiaa hoidon tueksi.

Valmisruokaa vai kotiruokaa vauvalle?
Kiinteällä ruoalla olevan vauvan lautaselle kannattaa valmistaa mahdollisimman luomuna kaura, tattari, -hirssipuuroa, kasvis- ja marjasoseita, avokadoa, kananmunia, kalaa sekä kanaa. Ja jättää valmisruuat kaupan hyllylle. Kun valmistat lapsellesi ateriat itse, tiedät mitä ne sisältävät. Itse valmistetussa ruoassa tulee mukana myös pieniä määriä bakteereja ja muita ”mömmöjä”, jotka aktivoivat lapsen immuunipuolustusta ja opettavat sitä puolustautumaan näitä vastaan.

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.

Post your comment

Pur-Kauppa