ILMAINEN TOIMITUS YLI 65€ VERKKOKAUPPATILAUKSILLE.

Ayurvedan avaimet: Tietoinen ruokailu on ayurveda-tiedon perusta

Pur Hyvinvointikauppa
300 255

Ayurveda poikkeaa länsimaisesta ravitsemustieteestä mm. siinä, että ayurvedassa tärkeintä on ruoan laatu ja maut sekä ruokailutapahtuma. Länsimaisessa ravitsemustieteessä pyritään tarkkaan ravintoaineiden analysointiin. Ayurveda on tietysti kehittynyt aikana, jolloin ns. roskaruokaa ei ollut tarjolla, mutta muitakin syitä eroon on.

Tietoinen ruokailuhetki ja ruoasta nauttiminen

Ayurveda-opin mukaan on tärkeää syödä tietoisesti. Ruokailu on kuin mindfulness-hetki, jonka perustana on rauhoittuminen ja läsnäolo kaikilla aisteilla. Näin saamme nautintoa ruokahetkestämme, siten edesauttaen kehomme luontaista älykkyyttä toimimaan ja käyttämään ravinnon parhaiten hyödyksemme.

Tietoinen ruokailu ja ruoasta nauttiminen on tärkeää. Tiedämme, että negatiiviset tunteet kuten pelko ja syyllisyys lisäävät keholle vahingollisten stressikemikaalien määrää. Harmonia ja tyytyväisyys puolestaan aikaansaavat terveyttä tukevien kemikaalien lisääntymisen. Jos olemme stressaantuneita, keho ei välttämättä pysty hyödyntämään ruoan ravintoaineita.

Syökäämme siis, kun meidän on nälkä ja antakaamme itsellemme lupa nauttia ruoasta miettimättä ravintoaineita – terveellinen ruoka on lähtökohta, joka mietitään etukäteen.

Ayurveda suosittaa ottamaan aina ruokailulle oman aikansa ilman kännykkää, televisiota tai edes radiota tai lehteä. Suosittelemme jopa, että ruokailun jälkeen jäät vielä muutamaksi minuutiksi ”kuninkaallisesti” istumaan paikallesi tekemättä sen kummempaa. Tällöin tärkeä ruoansulatusprosessi pääsee alkuun ilman, että keho kuluttaa energiaansa vielä muuhun.

Välillä tekee mieli syödä myös silloin, kun ei ole nälkä. Silloin kannattaa miettiä, tarvitsenko ruokaa vai jotain muuta. Ehkä olenkin väsynyt ja kannattaa ennemmin levätä – tai ottaa vain virkistystä hedelmästä. Vai onko Vata-elementti noussut liikaa esimerkiksi kaupungilla liikkuessa? Silloin kannattaa ottaa kuppi Vata- tai Pitta-teetä ja rentoutua hetki rauhassa.

Vai haluanko syödä tai herkutella stressiin tai lohdun tarpeeseen? Tämä tila kannattaa oppia tunnistamaan, koska se on hyvin yleinen. Silloin kannattaa miettiä, mitä muuta voisin tehdä tässä tilanteessa? Voisinko esimerkiksi antaa negatiivisille tunteille luvan tulla esiin ja hyväksyä ne – tai antaa itselleni luvan tehdä jotain muuta itselle mieluista, joka tasapainottaa tilannetta?

Entä ravinnon laatu?

Ayurveda-tiedossa suositellaan kasvispainotteista luomuruokaa, joka sisältää monia eri makuja. Ruokavalio ei sisällä paljoa rajoituksia, koska tärkeintä on, että ruokavalio on monipuolinen. Näin varmistetaan tarpeellisten ravinto- ja hivenaineiden saanti ruoasta. Kypsennetyn kasvisruoan katsotaan olevan elimistölle hyödyllisintä, koska silloin ravintoaineet imeytyvät hyvin. Makuja saat lisättyä ruokaan myös mausteilla. Kokeile Churna-mausteseoksia!

Tiesitkö, että nykyisessä ravitsemustietoudessa on elementtejä, jotka ovat olleet ayurvedassa käytössä jo pitkään? Nykyään käytetään monia tuotteita, joiden teho on ayurvedassa tunnettu jo vuosituhansia.

Esimerkiksi ayurvedan vanhoissa teksteissä inkiväärin on mainittu edistävän ruoansulatusta, ja nyt sen arvo tunnetaan myös länsimaissa. Samoin hunajan terveysominaisuudet on tiedetty pitkään, mutta harva tietää, ettei sitä saa kuumentaa. Nykytiedon valossa on kuitenkin todettu, että sen terveyttä ylläpitävät entsyymit tuhoutuvat kuumennettaessa.

Tietoisesta syömisestä ei kuitenkaan pidä tehdä suoritusta, joka voi itsessään stressata sinua vain entisestään. Toisinaan olemme olosuhteiden armoilla eikä terveellisen ruoan valinta ole kohtuudella mahdollista. Siitä ei tietenkään kannata syyllistyä. Ota asia sellaisenaan. Joskus kun huomaat, että poskessasi pullottaa suklaapatukka, ravinneanalysointia tärkeämpää on muistaa nauttia siitä täysin siemauksin!

Kokeile tuunattua Pitta-teetä

Viileä Pitta-tee on erinomainen janojuoma kesällä ja kuumalla ilmalla. Se viilentää kehoa ja mieltä, ja sopii siksi myös urheilu- tai tai joogaharjoituksen jälkeen. Valmista tee jo aamusta jäähtymään huoneen lämpöön. Huoneenlämpöisenä juomana se viilentää sinua parhaiten.

0,5 l kuumaa vettä
1 pussi Maharishi Ayurveda Pitta-teetä
5 mintun tai sitruunamelissan lehteä
1 tl sitruunamehua

Lisää teepussi ja lehdet kuumaan veteen, anna hautua 10 minuuttia. Poista lehdet ja teepussi ja anna jäähtyä huoneenlämpöiseksi. Lisää sitruunamehu.

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.