Tervetuloa Pur-kauppaan ostoksille!     ILMAINEN TOIMITUS YLI 65€ TILAUKSILLE

Estrogeenidominanssi ja sen luonnonmukainen hoito - Daniela Salomaa

Pur Hyvinvointikauppa
300 255

Naishormoni estrogeeni on ryhmä hormoneja, joista tärkeimmät ovat estradioli, estroni ja estrioli. Ne säätelevät naisille ominaisia sukupuoliominaisuuksia, kohdun ja limakalvojen toimintaa, verisuonten ja kudosten kimmoisuutta jne. Estrogeenilla on monia vaikutuksia ja naisen olo saattaa ratkaisevasti riippua siitä, onko hänen elimistössään estrogeenia liikaa vai liian vähän. Liian vähäinen estrogeenin määrä voi aiheuttaa väsymystä ja energian puutetta, muisti- ja keskittymisvaikeuksia sekä masennusta. Liiallinen estrogeenivaikutus voi tuntua pöhötyksenä ja yliherkkyytenä, unet voivat olla hukassa, paino nousta ja rasva kertyä reisiin, takamukseen ja vyötärölle.

Nainen joka ei kärsi estrogeenidominanssista vaan on saanut hormonit tasapainoon

Mitä tarkoittaa estrogeenidominanssi?

Usein ajatellaan, että naisten hormonaaliset ongelmat johtuvat alhaisesta estrogeenitasosta, mutta totuus on yleensä päinvastainen. Erittäin merkittävä, mutta vähemmän tunnettu ja tiedostettu syy monenlaisten hormonaalisten oireiden taustalla on estrogeenidominanssi.

Estrogeenidominanssi tarkoittaa liian suurta estrogeenin määrää suhteessa keltarauhas-hormoniin, eli progesteroniin. Toisin sanoen keho tuottaa estrogeenia kuten ennenkin tai  vähemmän, mutta progesteronin tuotanto on laskenut vielä voimakkaammin. Tai sitten estrogeenia on liikaa johtuen ympäristöestrogeeneista tai liian suuresta kehon rasvakudoksen määrästä.

Estrogeenidominanssia voi ilmetä sekä miehillä että naisilla, mutta naisilla se on huomattavasti yleisempi. Progesteronin määrä veressä kääntyy luonnollisesti laskuun naisen lähestyessä vaihdevuosia, joten estrogeenidominanssiin liittyvät vaivat alkavat olemaan yleisimpiä yli 35-vuotiailla naisilla. Progesteronin erityksen väheneminen on tulevien vaihdevuosien ensimmäinen hormonaalinen muutos, eikä suinkaan estrogeenin määrän väheneminen.

Estrogeenidominanssin vaikutukset

Estrogeenidominanssi voi aiheuttaa selittämätöntä painonnousua, rintojen kipeytymistä, mielialavaihteluita ja maksan toimintahäiriöitä. Liiallinen estrogeeni kasvattaa rintasyövän riskiä ja voi aiheuttaa monia epämääräisiä oireita, kuten ahdistusta ärtyneisyyttä ja päänsärkyä.

Näiden lisäksi on pitkä lista fyysisiä ja psyykkisiä oireita, jotka liitetään estrogeenidominanssiin:  PMS-oireet, mielialanvaihtelut, herkkätunteisuus; turvotus ja nesteen kerääntyminen; rasvan kertyminen alavatsaan, lantiolle ja reisiin; aineenvaihdunnan hidastuminen; runsaat ja/tai epäsäännölliset kuukautiset; toistuvat päänsäryt, migreeni; unettomuus; alentunut seksuaalinen halukkuus; sappivaivat; lapsettomuus; endometrioosi; PCOS eli monirakkulaiset munasarjat; stressinsietokyvyn aleneminen; makean, hiilihydraattien ja kofeiinijuomien himo.

Kilpirauhashormoneilla  sekä estrogeenillä ja progesteronilla on keskinäinen vuorovaikutussuhde. Yhdysvaltalaisen lääkärin ja kirjoittajan J. Lee’n mukaan monet PMS oireet, kuten väsymys, päänsärky ja matala libido, saattaakin johtua kilpirauhashormoneista. Vaikka kilpirauhashormoneiden tasot ovat viitearvoissa, liiallinen estrogeeni estää kilpirauhashormonien toiminnan ja aiheuttaa näin kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita.

Estrogeenidominanssi vähenee kun pääsee rentouttavaan tilaan kuten kuvan pellolle

Mitkä tekijät vaikuttavat estrogeenidominanssiin?

Suurimmat syyt estrogeenidominanssiin ovat huono ravitsemus ja pitkittynyt stressi. Muita syitä ovat liikalihavuus, puutteellinen maksan toiminta, suoliston huono kunto ja ravintoainevajeet.

Myös runsas alkoholinkäyttö ja tupakointi lisäävät hormonaalista epätasapainoa.

Tutkimusten mukaan länsimaissa naisten estrogeenitasot ovat poikkeuksellisen korkealla tasolla. On olemassa selkeä linkki sen välillä, että länsimaissa naiset kärsivät liiallisesta estrogeenista ja sen vaikutuksista ja sillä, että länsimainen ruokavalio on liian energiapitoista suhteessa energiakulutukseen. Estrogeenidominanssia lisääviä ravintoaineita ovat runsaat hiilihydraatit (valkoinen sokeri, valkoiset jauhot ja muut nopeat hiilihydraatit), pitkälle prosessoidut ruoat ja liiallinen omega-6:n määrä ruokavaliossa, joka lisää tulehdusta kehossa sekä fytoestrogeenit, eli jostain kasveista saatavat estrogeenin kaltaiset yhdisteet, joita saadaan eniten soijasta ja viljoista.

Vaikka syömme terveellisesti, liikumme ja osaamme levätä ja rentoutua, emme voi vaikuttaa ympäristöstä tuleviin hormonihäiriötekijöihin. Elinympäristössämme on suuri joukko estrogeenisesti vaikuttavia kemiallisia yhdisteitä, joihin tietämättämme saatamme olla päivittäin kosketuksissa. Näitä ovat erilaiset teollisuudessa, maanviljelyssä ja kodeissa käytettävät kemialliset aineet, jotka voivat joutua elimistöön ravinnon, juomaveden, hengitysilman ja ihon kautta. Useat näistä ympäristöestrogeeneista ovat vain heikosti estrogeenisia. Ne kuitenkin kiinnittyvät estrogeenien vastaanottimiin, reseptoreihin, varastoituvat rasvakudokseen ja viipyvät kauan elimistössä.

Myös synteettiset hormonivalmisteet vaikuttavat elimistön hormonitasapainoon koska ne lamaannuttavat naisen oman hormonituotannon ja häiritsevät eri hormoneiden yhteistoimintaa. Synteettiset hormonit eivät ole samanlaisessa kemiallisessa muodossa kuin kehon omat. Niiden sanotaan vaikuttavan kehon omien hormonien tavoin, mutta monien naisten kokemat haitat sekä hormoniehkäisyn aikana, että pitkään sen lopettamisen jälkeen kertovat jostain muusta. Tutkimusten mukaan hormoniehkäisy voi vähentää luonnollisen progesteronin tuotantoa mikä puolestaan voi johtaa estrogeenidominanssiin ja siitä johtuviin moninaisiin seurauksiin. Lisäksi ovulaation keinotekoinen estäminen voi pysyvästi heikentää munasarjojen normaalia toimintakykyä hormoniehkäisyn lopettamisen jälkeen.

Nämä kaikki yllämainitut tekijät vaikuttavat erikseen ja varsinkin yhdessä hormonituotantoon ja hienoviritteisen hormoniorkesterimme toimintaan. 

Estrogeenidominanssi ei vaivaa naista joka viettää aikaa talvipuutarhassa.

Estrogeenidominanssin luonnonmukainen hoito

 Estrogeenidominanssiin voidaan vaikuttaa hoitamalla monia muita osa-alueita kuin sukuhormonien tuotantoa yksistään. Estrogeenien tasapaino on erittäin riippuvainen maksan ja suoliston hyvästä toiminnasta.

Maksan toiminnan tukeminen ja elimistön puhdistaminen on keskeisen tärkeää hormonitoimintojen tasapainottamisessa. Maksa auttaa syntetisoimaan ja tuottamaan hormoneja sekä myös eliminoimaan tarpeettomia hormoneja. Lisäksi maksa varastoi keskeisiä ravintoaineita, kuten magnesiumia ja B12 –vitamiinia. Maksan puhdistukseen sopivia kasveja ovat tilli, rosmariini, kumina, kurkuma, inkivääri, sitruuna, artisokka, maarianohdake, lakritsinjuuri ja shizandra.

Elimistöä voidaan puhdistaa ja tasapainottaa myös siihen tarkoitettujen laadukkaiden ravintolisien avulla.

Wild Nutrition sarjan perustaja, tutkija ja kemisti Henrietta Norton on kehittänyt nimenomaan tähän tarkoitukseen hormonituotantoa tukevat ja balansoivat tuotteet WN Total Cleanse Complex  ja WN Balance Multi Nutrient, jotka sisältävät tärkeitä vitamiineja, hivenaineita ja kasveja luonnonmukaisessa ravinnon muodossa.

Norton suosittelee tasapainottamaan hormonitoimintaa kehittämällään 4 viikon detox-kuurilla , johon kuuluu terveellisen kasvispitoisen ruokavalion lisäksi päivittäin:

Estrogeenidominanssia voi yrittää hoitaa helpottamalla maksan taakkaa. Klikkaamalla kuvaa pääset verkkokauppaamme, mistä löydät Wild Nutrition Detox-paketin.
  • 3 kapselia Total Cleanse Complex
  • 2 kapselia Antioxidant Boost
  • 3 kapselia Balance Multi Nutrient

Estrogeeni kulkeutuu maksan kautta sappinesteen avulla suolistoon poistettavaksi. Kuiduilla on iso rooli tässä, sillä ne sitoo käytetyn estrogeenin, joka poistuu kuidun mukana ulosteena. Kuidun puute voi aiheuttaa sen, että poistettavaksi tarkoitettu estrogeeni ei poistukkaan vaan imeytyy takaisin verenkiertoon ja lisää estrogeenin määrää

Hyvillä suolistobakteereilla on maksan tavoin keskeinen rooli estrogeenin pilkkomisessa ja eliminoimisessa. On ruoka-aineita, joilla voidaan tukea hyvää suolistobakteerikantaa, kuten hapatetut tuotteet ja monet kuiturikkaat vihannekset (mm. parsakaali, purjo) jotka tarjoavat ravintoa hyville maitohappobakteereille. Suoliston flooraa kannattaa tukea laadukkailla probioottivalmisteilla.

LIVING NUTRITION Your Flora- sarjan tuotteissa on monia hyviä vaihtoehtoja, esim. REGENESIS sisältää 35 maitohappobakteerikantaa sekä artisokkaa ja sikuria, jotka ravitsevat suoliston hyviä bakteereita.

 

Blogitekstin kirjoittaja Daniela Salomaa pitää vastaanottoa PUR-Klinikalla. Löydät hänet myös asiakaspalvelusta Kampin myymälästä, jossa hän toimii homeopatian asiantuntijana.

 

LISÄÄ AIHEESTA:

Daniela Salomaa: Mitä jokaisen naisen tulee tietää hormonitasapainosta

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.