ILMAINEN TOIMITUS YLI 65€ VERKKOKAUPPATILAUKSILLE.

Heli Jurvanen: Ashwagandhasta apua joulustressiin

Pur Hyvinvointikauppa
300 255
Joulustressi yllättää usein, mutta ashwagandha auttaa! Klikkaa kuvaa niin pääset verkkokauppaamme ostaaman Wild Nutritionin luonnollista Aswagandhaa. Siitä on helpostusta myös joulustressiin!

Intiassa, Pakistanissa ja Sri Lankassa kasvavan ashwagandhan juurta on käytetty ayurvedassa eli perinteisessä intialaisessa lääkinnässä jo yli 3000 vuotta. Ashwagandha on noin pari metriseksi pensaaksi kasvava kasvi, joka tunnetaan myös nimillä Intian ginseng, rohtokoisio ja Withania somnifera. Ashwagandhaa pidetään ginsengin ja macan tavoin tehokkaana adaptogeeninä ja se onkin viime vuosina kasvattanut suosiotaan superfoodien käyttäjien ja puhtaasta, luonnonmukaisesta ravinnosta kiinnostuneiden kuluttajien keskuudessa. Myös länsimaalainen tiede on vähitellen kiinnostunut ashwagandhan adaptogeenisista ominaisuuksista.

Perinteisesti aswagandhaa on käytetty fyysisen suorituskyvyn lisäämiseen, vastustuskyvyn vahvistamiseen sekä hermosärkyjen ja lihaskipujen helpottamiseen. Lisäksi sen uskotaan tasapainottavan hermojärjestelmän toimintaa ja tuovan helpotusta moniin psyykkisiin vaivoihin, kuten esimerkiksi stressiin, masennukseen ja ahdistukseen. Ashwagandhaa on myös pidetty vuosisatojen ajan pitkäikäisyyden ja hedelmällisyyden kasvina ja sen uskotaan lisäävän seksuaalista halukkuutta ja hedelmällisyyttä.

Stressitutkimus ashwagandhasta

Stressiä lievittävien ominaisuuksien vuoksi ashwagandha on erinomainen tuote nykyajan ihmisille, jota kannattaa kokeilla myös kun mieli on allapäin. Ashwagandhasta on julkaistu lukuisia tutkimuksia, joista yksi kiinnostava on Indian Journal of Psychological Medicine -julkaisussa esitelty tutkimus ashwagandhan vaikutuksesta stressin oireisiin. Tutkimuksen toteutustapana oli placebo-kontrolloitu kaksoissokkotutkimus, johon osallistui 64 kroonisesta stressistä kärsivää aikuista. Tutkijat antoivat koehenkilöille kahdesti päivässä 60 päivän ajan 300 milligrammaa ashwagandha-uutetta. Placebo-ryhmä sai saman pituisen jakson ajan lumevalmistetta.

Tutkimuksen mukaan ashwagandha-uutetta saaneiden koehenkilöiden kortisolitasot laskivat 28 prosenttia verrattuna placebo-ryhmän henkilöiden kortisolitasoihin. Koehenkilöille tehtiin myös psykologisia testejä, joissa arvioitiin heidän subjektiivisesti kokemaansa stressiä, ahdistusta ja yleistä hyvinvointia. Näissä testeissä koehenkilöiden saamat korkeat pistemäärät kuvasivat korkeaa subjektiivisesti koettua stressiä. Yleistä hyvinvointia mittaavassa testissä ashwagandhaa nauttineiden koehenkilöiden pisteet laskivat tutkimuksen aikana jopa 72 prosenttia. Samoilla koehenkilöillä pistemäärät laskivat myös depressiota ja ahdistuneisuutta arvioivissa testeissä.

Huomioitavaa on myös, että ashwagandha-uutetta nauttineet koehenkilöt eivät ainoastaan kertoneet tuntevansa stressioireiden vähentyneen, vaan he myös kuvasivat olevansa rentoutuneimpia ja rauhallisempia kuin ennen tutkimuksen alkamista. Lisäksi he arvioivat kokevansa vähemmän fyysisiä stressioireita, kuten unettomuutta ja haasteita sosiaalisessa kanssakäymisessä.

Tutkijoiden mukaan koehenkilöiden stressioireiden väheneminen perustuu heidän kortisolitasojensa alenemiseen. Pitkään jatkunut stressi nostaa kortisolitasoja, mikä vaikuttaa kehon muihin hormoneihin ja hermoston välittäjäaineisiin lisäten ahdistusta, masennusta ja unettomuutta.

ostoskeskuksessa joulustressi kasvaa helposti

Pitkäaikainen käyttö turvallista

Tutkimuksissa ei ole havaittu ashwagandhan pitkäaikaisella käytöllä olevan haittavaikutuksia. Mikäli ashwagandhasta halutaan apua pitkäaikaisen stressin oireisiin, kannattaa sitä ottaa tutkimuksen osallistuneiden koehenkilöiden tavoin kahdesti päivässä ainakin kahden kuukauden ajan. Jos taas haluat luonnollisen hoitokeinon satunnaiseen stressitilaan, niin silloin parempi tuote saattaa olla Vata Balance.

Ayurvedan mukaan elimistön detox- eli puhdistushoidot ovat terveyttä edistäviä ja sitä kautta kehoa vahvistavia. Mutta jos keho ja mieli ovat uupuneita, voi detox olla silloin keholle yksi stressitekijä lisää. Mikäli stressi on jatkunut pitkään tai keho on muista syistä uupunut, suosittelen ensin vahvistamaan sitä yrteillä, kuten ashwagandhalla. Puhdistat kehoasi lempeästi, kun yhdistät sen säännölliseen käyttöön ravinnerikkaan ruokavalion sekä karsit sokerin ja valkoisten jauhojen käytön minimiin.

Tutkmuslähde: Indian Journal of Psychological Medicine 2012; 34: 255-62

 

Lisätietoja Ashwagandhasta saat yleisemmin sitä käsittelevästä blogisartikkelistamme.

Klikkaa tästä artikkeliin.

 

 

 

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.