ILMAINEN TOIMITUS YLI 65€ VERKKOKAUPPATILAUKSILLE.

Kasviksilla, kiitos!

Pur Hyvinvointikauppa
300 255

Kasvisruokavalioon siirtyminen on yksi tehokkaimmista keinoista vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Kasvisruoalla on myös hurjasti terveyttä edistäviä ominaisuuksia. Vegaaninen tai kasvispainotteinen ruoka on maistuvaa, aistikasta ja mausteista – kunhan löytää itselle toimivat, nautinnolliset makumaailmat. Uutuusteos Kasviksilla, kiitos – Kaikki irti kasviproteiineista ohjaa kasviperäisten proteiinin lähteiden käyttöön inspiroivien ohjeiden ja herkkujen myötä.

Kasvisruokailun monet hyödyt

Ruokavalion vaikutuksia ympäristöön ja terveyteen on tutkittu paljon. Kasvisruokailun hyödyt ovat kiistattomia ympäristölle: kasviperäisen ravinnon lisääminen lautaselle hillitsee ilmastonmuutosta. Ilmastovaikutuksemme syntyy asumisen ja liikkumisen ohella suurelta osin ruoan kulutuksesta. Suosimalla vegaanisia vaihtoehtoja voidaan päästä jopa 40 prosenttia pienempiin ilmastovaikutuksiin.

Tärkeää on myös ruokahävikin vähentäminen – Kasviksilla, kiitos -kirja tarjoaa arjen käytännöllisiä vinkkejä siihenkin. Jääkaapin perukoille jääneistä puoliksi syödyistä paketeista voi valmistaa usein vielä vaikka mitä maukkaita aterioita. Turhaan tuotettu ravinto kuormittaa ympäristöä ja eniten ruokahävikkiä syntyy nimenomaan kotitalouksissa.

Ympäristön lisäksi tärkeää on kasvisruoan terveysvaikutukset ja ruoan ihmisiä yhdistävä vaikutus. Ruoka on yksi tärkeimpiä nautinnon lähteitä. Kasvisruoka maistuu kaikille; jokaiselle löytyy se oma makumaailma, oikeat raaka-aineet sekä sopivat mausteet. Kasvisruoka on parhaimmillaan yhdistelmä laadukkaita, ravintorikkaita raaka-aineita – värejä, tuoksuja ja makuja. Se on tunnelmoivaa, täyttävää ruokaa, joka nautitaan kaikin aisten, yhdessä.

Kasvissyönnillä on myös paljon etuja terveyden kannalta. Elintapasairaudet liittyvät liikkumattomuuden lisäksi erittäin vahvasti ruokavalioon. Kasvisruokavalio vähentää riskiä sairastua moniin elintapasairauksiin. Kasvisruoan suosiminen vähentää esimerkiksi riskiä 2 tyypin diabetekseen ja on hyväksi sydämelle. Mikäli äkkijyrkät muutokset ruokavalion suhteen tuntuvat vaikeilta, voi kasvisruokavaliolle siirtyä pikkuhiljaa omaan tahtiin, kasviksia päivittäin arkeen lisäten.

Kasviksilla, kiitos – Kaikki irti kasviproteiineista

Kasvis- ja vegaaniruokavalio on nykyään helppoa koota monipuolisesti. Kaupat ovat täynnä erilaisia kasviproteiinivalmisteita. Kasviproteiinien käyttöä voi kuitenkin harjoitella alusta asti itse. Mutta kuinka kauan papuja tai kikherneitä kuuluu liottaa? Mitä kvinoa- tai kikhernejauhoista voi valmistaa? Miten täydellinen irtonainen tai puuroutuva kvinoa valmistetaan? Mihin kaikkeen kauraa voi käyttää tuttujen sämpylöiden ja puurojen lisäksi?

Kasviksilla, kiitos (Lotta Lahti & Mirka Tuovinen, Cozy Publishing, 2019) on suurella rakkaudella ja intohimolla laadittu tieto- ja reseptikirja, joka opastaa lukijan kasviproteiinien käyttöön. Kirjan ovat kirjoittaneet hyvinvoinnin asiantuntijat Mirka Tuovinen ja Lotta Lahti. Kirja on tulos naisten sisällä palavasta päivittäisestä innosta ruoanlaittoon.

Terveellinen ruoka ja itsestä huolehtiminen ovat ensimmäinen askel hyvinvoinnin tiellä. Kasvisruoka on värikästä, houkuttelevaa, tuoksuvaa, täyttävää ja kuitupitoista ruokaa. Ihan sitä tavallista, hyvää ruokaa, jota jokainen kotikokki oppii laittamaan. Ruokavalion muutoksilla voi aloittaa elämäntapamuutoksen tai syventää omaa matkaa hyvinvoinnin tiellä.

Kasviksilla, kiitos sopii kaikille kasvisruuasta kiinnostuneille, aina aloittelijoista kokeneemmille kokeille. Kirjan reseptiikka sopii kaikille vegaanista sekasyöjään. Kirja ohjaa kasviproteiinien monipuoliseen käyttöön. Kirjan sisältö on jaettu kasviproteiinien mukaan ja reseptejä löytyy päivän jokaiselle aterialle. Kirjassa hyödynnetään linssejä, kikherneitä, papuja, kvinoaa, vihreitä herneitä ja kauraa. Löydät kirjasta myös zero waste -vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen.

Miltä kuulostaisivat esimerkiksi syntisen hyvä raakasuklaakakku, suklaahippukeksit tai proteiinipitoiset kikherneletut? Täyteläinen tomaattikeitto ja zero waste -rieskat? Mausteinen nachovuoka tai brownies-tyyppiset mokkapalaruudut?

Kirjoittaja Mirka Tuovinen (www.tuovinenmirka.com) on Kasviksilla, kiitos -kirjan toinen kirjoittaja sekä terveyden ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntija.

Kuvat: Viola Virtamo / Cozy Publishing 

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.