Ilkka Kauppinen: Luontaistuotteet ja äijät

11.5.2015 | PUR toimitus

Uskotsä itse muka näihin, kysyy miespuolinen ystäväni, kun esittelen hänelle ensi kertaa uuden yritykseni ja annan hänelle maistiaiset lappilaisista luontaistuotteistamme . Vastaan hänelle pilke silmäkulmassa: en tietenkään, kunhan vain ihan huvikseni möin edellisen tuottavan yritykseni ja laitoin kaikki rahani ja aikani näihin kotkotuksiin.

“Akkojen humputuksia, minähän ne näihin usko, vaan vedän aina kourallisen buranaa vaivaan kuin vaivaan”, sanoo toinen.

Miehet, siis oikein miehiset kunnon äijät, sanovat etteivät usko luontaistuotteisiin ja silti he ovat helpoimpia asiakkaitamme.

Arctic Warriors-luontaistuotteet ovat osa Ilkka Kauppisen elämää.

Kirjoittaja Ilkka Kauppinen

Äijien suhde luontoon on luonnollinen

Kun puhun äijistä, en tarkoita sillä itseään lumberseksuaaleiksi kutsuvia kaupunkilaispoikia, vaan oikeita äijiä. Niitä taajamien ulkopuolella asuvia miehiä, joiden työ- ja vapaa-aika kuluu luonnossa.

Kun olen ollut esittelemässä tuotteitamme, kääntelevät naiset niitä pitkään, kyselevät aikansa ja lupaavat miettiä asiaa ja kenties palata seuraavana päivänä ostamaan. Äijät kysyvät yhden kysymyksen tuotteen soveltuvuudesta heille ja mikäli saavat myönteisen vastauksen, he ostavat kerralla itselleen kaksi laatikkoa jokaista tuotettamme, ettei tarvitse sitten ihan heti palata kauppaan. Lisäksi olemme löytäneet paljon ystäviä ainakin lappilaisten miesten mielestä ainoista oikeista lajeista, eli water crossista ja ralliautoilusta.

Syitä tähän voisi hakea tietysti myös miesten ja naisten erilaisesta ostoskäyttäytymisestä, mutta minä väitän, että äijillä suhtautuminen luontoon on vain yksinkertaisesti luonnollisempi kuin naisilla tai varsinkaan urbaaneilla miehillä.

Äijät ovat aina hakeneet ruokansa luonnosta: kalat verkoilla, lihan riistana ja juomansa kuusen kätköistä. He ovat myös tottuneet valuttamaan keväisin mahlaa omasta metsästään ja maustamaan riistansa katajanmarjalla. He myös tietävät hyvin, että nokkonen on paras raudan lähde, jos vain joku siitä heille viitsisi jotain valmistaa, ja että ulkomaiset “tuore”mehut ovat pelkkää humpuukia verrattuna kotimaisiin marjoihin.

Tästä ei ole kovinkaan pitkä matka kaupallisten luontaistuotteiden käyttöön, varsinkaan jos ne ovat kotimaisia ja ovat auttavat heille tärkeisiin asioihin. Äijissä olisi myös suurimmat kasvumahdollisuudet luontaistuotealalla.

Silti suurin osa luontaistuotteista on suunnattu jo ennestään erittäin kilpailtuun segmentiin eli naisille tai heidän miespuolisille vastineilleen – superfoodisteille.

Arctic Warriors-luontaistuotteet ovat osa Ilkka Kauppisen elämää.

Kirjoittaja Ilkka Kauppinen

Haaste kaikille

Haastankin kaikki naiset viemään äijänsä luontaistuotekauppaan! Tehkää se ensikertaa vaikka kesällä, jolloin kaupoissa on hiljaisempaa eikä heidän tarvitse pelätä muiden kohtaamista.

Luontaistuotekaupat kautta maan haastan suuntaamaan valikoimaansa entistä enemmän näille korpien unohdetuille sankareille ja suosimaan kotimaisia tuotteita, sillä niitä äijätkin arvostavat.

Ja vielä lopuksi haastan kaikki luontaistuotteiden valmistajat valmistamaan ja markkinoimaan tuotteitaan kohderyhmälle, mikä ei ole seksikäs, mutta parhaimmillaan tuottoisa ja erittäin kiitollinen – suomalaiselle äijälle.

Mikäli kirjoituksessa oli itua, jaa se somessa #pursays.