Tervetuloa Pur-kauppaan ostoksille!

Naava pumppaa hyvää fiilistä: viherseinä ihastuttaa PURin uudessa myymälässä

Pur Hyvinvointikauppa
300 255

Naturventionin Naava-viherseinä PUR hyvinvointikaupassa Hämeentiellä.

PUR Hyvinvointikaupan uusi myymälä Hämeentie 8:ssa on kokonaisvaltainen hyvinvoinnin keidas asiakkaille, mutta myös työntekijöille. Myymälä edustaa uudenlaista konseptointia jopa PURin yritysperheen sisällä.

Juuri auenneessa myymälässä on toteutettu uudenlaista ajattelua ja haaveitakin, kuten esimerkiksi kassatiskin takana komeileva viherseinä. Naava-viherseinä on jyväskyläläisen Naturventionin toimittama ja sitä täydentää räätälöidysti tehty tamminen puuelementti.

 

Yhtiössä kuultiin, että PUR on avaamassa uutta liikettä, jolloin siellä alun perin syntyi ajatus yhteistyöstä. Naturventionin mielestä viherseinä sopisi erittäin hyvin PUR-hyvinvointikaupan ideologiaan.

Seinä ei ole halvin mahdollinen kasvituote, koska sisältää ilmanpuhdistusteknologiaa, joten pienelle yritykselle satsaus ei ole itsestään selvä.

”Tahtotila oli kuitenkin kaikilla kova, ja yhdessä saatiin muokattua ratkaisu, joka sopi kaikille. Saatiin tarpeeksi näyttävä ja ilmanpuhdistusteholtaan riittävä seinä siihen tilaan”, kertoo Eeva Niemelä, Naturventionin Brand Manager.

Niemelän mukaan kokonaisvaltainen terveys, hyvinvointi ja palvelut joita PURissa tarjotaan, istuu hyvin Naturventionin maailmaan.

”PURissa tarjotaan terveyttä hyvällä ravinnolla, palveluilla ja muulla, mutta tämän meidän tuotteen kautta tulee vielä puhdas ja terveellinen ilma. Yhdessä nämä muodostavat paketin, joka sisältää kaiken mitä ihminen terveydeltään tarvitsee”, Niemelä tiivistää.

Niemelä ajattelee valaistun viherseinän houkuttelevan liikkeeseen pimeälläkin.

”Kun syksyllä pimeällä ja loskasäällä tulee sisään liikkeeseen ja vastassa on iso ja näyttävä luontoelementti ja pala luontoa, niin onhan se aika tervetulleeksi toivottava juttu. Eli ihminen saa hyvän mielen, kun astuu sinne tai lähtee pois. Jää sellainen hyvä, raikas fiilis siitä liikkeestä”, hän pohtii.

Naturvention on kohta kuusi vuotta vanha, vuonna 2011 perustettu yritys. Toimitusjohtaja Aki Soudunsaari ja teknologiajohtaja Niko Järvinen tapasivat yliopiston innovaatiokurssilla.

”Toisella oli ongelma ja toisella ratkaisu”, Niemelä sanoo ja naurahtaa.

Järvisellä on vahva ympäristötieteilijä tausta. Hän on ollut aikaisemmin sellaisessa projektissa mukana, jossa puhdistettiin levämikrobeilla jätevettä. Soudunsaari on terveystiedon opettaja ja herkistynyt aiemmin työssään sisäilmalle. He alkoivat yhdessä miettiä, että kun jo puhdistetaan kasvimikrobeilla vettä ja maaperää, niin voisiko sen saman tehdä sisäilmalle, kun ihmiset kärsivät niin paljon huonolaatuisesta sisäilmasta jopa Suomessa.

Alkaessaan selvittää asiaa, he löysivät NASAn tutkimuksia, joissa mietittiin miten Marsissa voisi asua, eli tehdä terveellistä ilmaa. Näissä tutkimuksissa todettiin, että kasvi on ainut tapa tuottaa terveellistä ilmaa. Toinen kysymys oli se, miten saada kasvista ilmanpuhdistuskyky irti.

NASAn tutkimuksissa oli löytynyt, että ilmaa puhdistava osa kasvissa on nimenomaan juuristossa. Juuriston mikrobikanta on vähän niin kuin ihmisellä suolistot, jotka hajottavat ruokaa ravinnoksi. Samalla tavalla juuristot puhdistavat epäpuhtauksia ilmasta, Niemelä kertoo.

Tämän jälkeen he lähtivät etsimään menetelmää, jolla tehoa saadaan lisää, koska yksi kasvi tilassa ei vielä oikein riitä. Soudunsaari ja Järvinen miettivät, että ilma täytyy saada jotenkin kierrätettyä juuristoon ja juuriston täytyy vielä kasvaa alustassa, mikä ei sisällä multaa.

Aluksi oli vaikea saada kasveja pysymään hengissä, joten vuosien mittaan kehitettiin tekoälyjärjestelmä, mikä jatkuvasti optimoi kasvuolosuhteita. Kasviseinän pito on tarkkaa puuhaa: jos on vähänkään väärät kastelut, valaistukset tai lämpötilat, niin seinä kärsii.

Niemelä itse aloitti Naturventionissa syksyllä 2013, kun gradu oli viimeistelyvaiheessa. Hän oli kolmas palkattu työntekijä yrityksen historiassa. Hänellä on kilpaurheilijatausta, joten työ terveysvaikutteisen tuotteen kanssa tuntuu mieluisalta.

”Yrityksessä on paljon entisiä urheilijoita. Tämä tuote on tosi kiinnostava sellaiselle terveyteen ja suorituskykyyn orientoituneelle ihmiselle. Olemme pitkään olleet startup-henkinen yritys ja se vaatii hieman sellaista kilpaurheilijamaista mentaliteettia”, Niemelä kertoo ja naurahtaa taas.

Naava-seinän päätyminen PURiin on uutta Naturventionillekin – seinää on ollut aikaisemmin lähinnä toimistotiloissa.

”Tämä on innovatiivinen teknologia, mikä tuntuu raikkaana ilmana. Onhan se aika poikkeuksellinen lisäarvo, mitä yritys pystyy tarjoamaan asiakkailleen”, Niemelä toteaa.

Käy sinäkin tutustumassa tähän raikasta sisäilmaa pumppaavaan viherseinään tai vain fiilistelemässä osoitteessa Hämeentie 8.

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.

Post your comment

Pur-Kauppa