Tervetuloa Pur-kauppaan ostoksille!     JOULUKUUN AJAN ILMAINEN TOIMITUS YLI 35€ TILAUKSILLE

Paranna untasi luonnollisesti

Pur Hyvinvointikauppa
300 255

Uni on paljon puhuttu aihe. Joko sitä ei saada tarpeeksi hektisen elämänrytmin vuoksi, tai sitä ei saada ollenkaan - esimerkiksi stressin takia. Myös nukahtaminen voi olla vaikeaa, tai ongelmana saattaa olla heräileminen keskellä yötä ennen aikojaan. Unettomuuden syyt voivat olla myös hormonitoiminnassa tai lääkityksessä - on tärkeää selvittää, mistä oma unettomuus voi johtua. Unella on monitahoinen vaikutus terveyteemme, vireystilaamme ja mielialaamme, ja siksi sen laatuun kannattaa panostaa.

Pahimmillaan ja pitkittyessään uniongelmat vaikuttavat lähes kaikkiin elämän alueisiimme: Väsyneenä työskentely on tehotonta ja virheiden mahdollisuus kasvaa, unenpuutteiset aivot eivät jaksa keskittyä liikenteessä turvalliseen ajamiseen ja riittävään huomioimiseen, ruokavalio saattaa muuttua nopeasti energiaa antavaksi sokeria ja tyhjiä hiilihydraatteja sisältäväksi sekä mieli voi muuttua hyvinkin ärtyisäksi vaikuttaen sosiaalisiin suhteisiin. Unettomuus voi johtaa myös masennusoireiden ilmaantumiseen.

Uni - PUR-Kauppa Parhaimmillaan nukkuminen on nautinnollista ja palauttavaa.

Mitä unen aikana tapahtuu?

Unen aikana kehossamme tapahtuu monia, monimutkaisia prosesseja, jotka kaikki eheyttävät ja palauttavat kehoamme menneen päivän rasituksesta valmistaen meidät uuteen päivään. Esimerkiksi sydän ja verisuonisto saa tarvitsemansa levon nukkumisen aikana, jolloin hyvä uni on suoraan verrannollinen sydän- ja verisuonitautien esiintymiseen ja ehkäisyyn. Samalla verenpaine laskee, hengitys hidastuu ja mm. lihaskudokset korjaantuvat ja hormonit alkavat erittyä. Uni voi ehkäistä myös leptiini-nimisen hormonin tuotantoa, jolla on vaikutus nälkää stimuloivan greliini-hormoniin. Lisäksi unen aikana muisti ja oppiminen tehostuvat ja keho myös puhdistaa itseään kuona-aineista.

Vähemmän stressiä - parempi uni

Stressi on ehkäpä yleisin nykyajan ihmisen uneen ja terveyteen negatiivisesti vaikuttava tekijä. Jos huomaat pyöriväsi yö toisensa jälkeen sängyssä esimerkiksi työasiat mielessä, on aika tehdä asialle jotain. Stressi sekoittaa kehon hormonitoiminnan ja unenpuute vielä lisää vaikutusta. Pyri poistamaan stressin lähde tai löytämään itsellesi terveellisiä rentoutumiskeinoja, joilla katkaiset stressin vaikutuksen kehoosi. Tiede on jo todistanut, että vaikkapa meditaatio ja jooga vaikuttavat stressitason alenemiseen suotuisasti ja sitä kautta myös uneen.

Liiku riittävästi

Kun keho saa riittävästi sille luontaisesta liikuntaa ja rasitusta, myös uni maistuu paremmin. On todettu, että päivinä, joina henkilö harjoittaa aerobista liikuntaa, unensaanti on helpompaa ja nopeampaa verrattuna päiviin, jolloin harjoittelua ei ole ollut. Uni vaikuttaa suotuisasti kehon oman rytmin tasoittumiseen, ja voitkin liikunnallisen päivän jälkeen tuntea ns. tervettä väsymystä ja raukeutta, joka houkuttelee nukkumaan. Liiallinen liikunta ja rasitus taas voi toimia toisaalta kehoa stressaavasti, ja vaikuttaa unensaantiin negatiivisesti.

Ruokavalio ja lisäravinteet avuksi

Tasapainoinen ruokavalio auttaa kehoamme toimimaan optimaalisesti edesauttaen samalla hyvän unen muodostumista. Voit myös syödä tryptofaania sisältäviä ruokia illalla ennen nukkumaan menoa stimuloidaksesi unihormoni melatoniinin tuotantoa, kuten banaania, pähkinöitä, juustoa, kalkkunaa, kirsikoita tai kaurapuuroa. Hiilihydraatit auttavat tryptofaanin toimintaa aivoissa, joten syö esimerkiksi kalkkunan kanssa voileipä tai ripottele puuron päälle pähkinöitä.

Myös laadukkaat lisäravinteet voivat auttaa. Magnesium on rauhoittava  kivennäisaine, ja sitä onkin helppo kokeilla illalla nukahtamisen avuksi. Sen lihaksia ja hermostoa rentouttava vaikutus onkin jo monelle tuttu. Magnesiumia voi laittaa lihaksiin palauttavasti ulkoisena suihkeena, kuten esimerkiksi tätä KIKI Health Magnesium -öljysuihketta. Sisäisesti hyvin imeytyvä magnesium on Wild Nutrition Food-Grown Magnesium, jossa magnesium on täysin luonnollisessa ja erittäin tehokkaasti imeytyvässä muodossa. Magnesiumia löytyy tarvittaessa myös suun limakalvoilta imeytyvänä suihkeena.

Ilta-aikaan melatoniinin eritystä auttava 5-HTP-aminohappo voi auttaa uniongelmissa sekä alakulosta kärsiviä. 5-HTP on luonnollisessa muodossa oleva, tryptofaanin aineenvaihdunnallinen välivaihe, josta muodostuu serotoniini ja melatoniinia. Älä käytä 5-HTP:ta kuitenkaan, jos sinulla on mielialalääke käytössä.

Valeriaanaa ja ashwagandhaa sisältävä Pukka Night time on laadukas ravintolisä, joka sisältää upeita, luomulaatuisia yrttejä, jotka auttavat unen saamisessa. Ashwagandhalla, joka on kehoa stressin vaikutuksilta tasaava adaptogeeni, on todettu olevan lievä hermostoa rauhoittava ja rentouttava vaikutus ja valeriaana (rohtovirmajuuri) on perinteisesti unen saantiin ja renoutumiseen käytetty yrtti. Ashwagandhaa voi ostaa erikseen myös jauheena, ja sillä on myös kehoa ja immuniteettia vahvistavia ominaisuuksia.

Voit juoda illalla myös rauhoittavan iltateen. Esimerkiksi Frantsilan Tuutu-tee sisältää unensaantia helpottavia kanervan kukkia, sitruunamelissan lehtiä, kissanmintun lehtiä, vuohennokan lehtiä, kamomillan kukkia ja humalan emikäpyjä. Mikäli haluat ottaa samoja yrttejä uutteena, Unilintu on kokeilemisen arvoinen yrttilisä ilta-aikaan.

Valeriana - uni - PUR-kauppa Valeriaanaa käytetään unen parantamiseen.

 

Rajoita ruutuja ja panosta nukkumisolosuhteisiin

Katseletko tabletin, television ja kännykän ruutuja illalla myöhään? Yleisesti suositellaan, että kaikki sinistä valoa tuottavat ruudut tulisi olla pois käytöstä noin tuntia ennen nukkumaan menoa, sillä ne häiritsevät aivojen luontaista rytmiä ja unen tuloa. Jos tabletissasi tai puhelimessasi pystyy säätämään niin kutsutun yötilan päälle, jolloin ruudun valo muuttuu sinisestä keltaiseksi, käytä sitä iltaisin mikäli käytät tablettia. Myös jotkin optikkoliikkeet myyvät sinistä valoa estäviä pinnoitteita silmälaseihin, mikä onkin kätevä tapa ehkäistä sinisen valon vaikutuksia jatkuvasti.

Makuuhuoneen lämpötila, puhdas hengitysilma ja ergonominen tyyny sekä laadukas patja ovat asioita, joihin meidän kaikkien tulisi panostaa - vietämmehän aikaa sängyssä suuren osan elämäämme! Myös tarpeeksi pimeä makuuhuone sekä mahdollisimman rauhaisa nukkumisympäristö ovat herkkäuniselle asioita, jotka tulisi ottaa huomioon. Voit käyttää sängyssäsi myös erilaisia kikkoja rentoutumiseen: kuuntele meditaatio- tai mindlfulness -äänitettä tai -musiikkia, tuoksuttele rauhoittavia eteerisiä öljyjä kuten laventelia tai lue hetki kirjaa. Anna aivojesi vaipua luonnollisesti ja levollisesti uneen.

 

Lähteitä: terve.fi, Wear and Where

 

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.

Post your comment

Pur-Kauppa