Tervetuloa Pur-kauppaan ostoksille!                          ILMAINEN TOIMITUS YLI 65€ TILAUKSILLE

Leeni Viio: Näin selätät sokerikoukun!

Pur Hyvinvointikauppa
300 255

macarons1-w720

”Alttius ylensyömiseen, vaikeasti hallittavissa oleva himo ja voimakkaat vieroitusoireet.”

Arvaatteko, mistä ruoka-aineesta on kysymys? Tutkimuksetkin sen sanovat; kyseessä on ovela ystävämme sokeri. Terveellistä ruokavaliota rakentaessa on mielestäni tärkeintä keskittyä kieltojen sijaan siihen, mitä kannattaa ja on ilo syödä. Kun sokeri on kyseessä, on kuitenkin hyvä avata silmät faktoille. Työssäni ravintovalmentajana törmään nimittäin jatkuvasti käsityksiin, joiden mukaan sokerin haitat eivät ole todellisia. Samalla kohtaan myös epätietoisuutta siitä, minkä kaiken mukana sokeria tulee syötyä. Yhä useammin minulta myös kysytään: Kuinka ihmeessä sokerikoukusta voi päästä eroon? Tässä postauksessa käsittelen ko. kysymyksiä. Ennen kuin aloitetaan, haluan huomauttaa, että sokerilla viittaan nyt siis ennen kaikkea eristettyyn sokeriin – en siis ruoka-aineiden luontaisesti sisältämään sokeriin (kuten kokonaisten kasvisten sisältämä sokeri).

1. Miksi sokeria kannattaa välttää?

Sokerin voidaan perustellusti sanoa olevan yksi modernin ruokavalion kompastuskivistä. Tässä muutamia syitä:
• Sokeri stimuloi riippuvuuteen altistavia osia aivoissa samaan tapaan kuin monet huumeet. Rottakokeissa sokerin on lisäksi havaittu aiheuttavan voimakkaammat vieroitusoireet kuin kokaiinin.
• Sokeri (tarkemmin fruktoosi makeutusaineena) on nykyään suurempi rasvamaksan aiheuttaja kuin alkoholi – ja mikä surullisinta, yhä enenevissä myös lapsilla.
• Sokeri sekoittaa nälkä- ja kylläisyyshormonien toimintaa, minkä seurauksena nälänhallinta vaikeutuu ja sokeri himottaa entistä enemmän.
• Puhdistettu sokeri sisältää ainoastaan tyhjiä kaloreita, mutta ei lainkaan vitamiineja tai kivennäisaineista – tai kylläisyyttä tuottavia ravintoaineita.
• Sokeri ei ole ainoastaan ravinnetyhjä aine, vaan se myös kuluttaa elimistöstä ravinteita, vaikka juuri niitä tarvittaisiin korjaamaan sokerin aiheuttamia haittoja elimistössä.
• Sokeri kiihdyttää matala-asteista tulehdusta, joka osataan yhdistää moniin kroonisiin sairauksiin, kuten yhä lisääntyviin sydän- ja verisuonisairauksiin.
• Sokeri ruokkii haitallisia suolistobakteereja ja heikentää sen myötä suolistossa sijaitsevaa immuunipuolustusta, minkä vuoksi alttius sairastelulle kasvaa.
• Liikalihavuus, iho-ongelmat, temppuileva vatsa, väsymys, ärtyisyys, keskittymisvaikeudet, huono hammasterveys… (osa)syyllinen näihinkin oireisiin löytyy harmillisen usein liiallisesta sokerista.

Tiivistettynä: Puhdistettu sokeri ei ole lainkaan tarpeellista, vaan rappeuttaa elimistöä monin tavoin – ja mikä ikävintä, aiheuttaa voimakasta riippuvuutta, minkä vuoksi sen karttaminen tuottaa haasteita, vaikka sen haitat olisivatkin tiedossa.

sokeri3-w720

2. Minkä verran sokeria saa syödä?

Maailman terveysjärjestö WHO esitti viime vuonna kannanoton, jonka mukaan päivittäinen sokeriannos olisi hyvä olla alle 5 % päivittäisestä energiansaannista. WHO:n virallinen suositus on nyt 10 %, mikä on sama kuin tämänhetkinen suositus Suomessa.

Lisätyn sokerin määrä 10 % päivittäisestä energiansaannista tarkoittaa 2000 kcal ruokavaliossa 50 grammaa eli noin 20 sokeripalaa. Sokeripaloissa ajateltuna saattaa kuulosta suurelta määrältä, mutta todellisuudessa se tulee helposti täyteen, sillä lisättyä sokeria on nykyisin miltei joka paikassa! Etenkin kun siihen tulee sisällyttää kaikki sokerityypit lisättynä (mm. sakkaroosi, fruktoosi, glukoosi), niistä koostuvat makeuttajat (hunajat ja siirapit) sekä myös hedelmämehut ja -tiivisteet.

Sokerikiintiön täyttyminen ei yht’äkkiä olekaan kovinkaan vaikea tehtävä… Lisäksi on hyvä huomioida, että jos tuon ns. sallitun sokeriannoksen nauttii päivittäin, kerryttää se vuodessa kaloreita määrän, joka alakanttiinkin arvioituna tarkoittaa kymmentä potentiaalista liikakiloa vyötärölle.

HUOM: Suositukset eivät tarkoita, että ”sallittu” määrä kannattaa nauttia. Yhdenkään suosituksen mukaan lisätyn sokerin nauttiminen ole tarpeellista!

Siitä päästäänkin omaan kantaani siitä, mikä on hyvä määrä lisättyä sokeria. Vastaukseni on yksinkertainen: Mitä vähemmän sen parempi. Nollatoleranssiin tai hysteriaan ei ole tarvetta, mutta koska nykymaailmassa sokeria piileskelee lähes jokaisessa pakatussa tuotteessa, on paras olla tarkkana ja välttää sitä parhaansa mukaan.

Ei ole lainkaan tavatonta, että sokeria syödään siis myös huomaamatta. Kaikki varmasti tietävät, että karkit, leivokset ja suklaat ovat sokeripitoisia, mutta entä niinkin viattomalta kuulostavat tuotteet kuin sinappi, ruisleipä tai leikkele? Jos tuoteselosteet jäävät lukematta, eksyy ostoskoriin miltei väistämättä piilosokeria monen terveelliseltäkin tuntuvan tuotteen mukana – sellaistenkin, jotka eivät edes maistu makealta.

Juhlahetket ovat toki erikseen, eikä poikkeustilanteissa tarvitse ryhtyä sokerinipoksi. Se ei silti tarkoita, että jokailtainen karkkipussi olisi ansaittu poikkeus tai juhlissa kannattaisi hamstrata kakkua sokerittomienkin päivien edestä. Sillä tekee vain hallaa itselleen ja ruokkii epätervettä suhdetta sokeriin.

Tiivistettynä: Sokerin saantisuositusten alittaminen on suotavaa, mutta siihen pääseminen tarkoittaa, että varsinaisten sokeriherkkujen karsimisen lisäksi tulee lukea tuoteselosteita ja karttaa piilosokereita.

sokeri2-w720

3. Miten sokerikoukusta pääsee eroon?

Moni kuitenkin jo tietää sokerin haitat ja on kokeillut kaikki keinot sokerikoukun katkaisemiseksi, mutta aina himo hiipii takaisin – pahimmillaan korkojen kera.

Myös itse olen ollut toivoton sokerihiiri, joten tiedän liiankin hyvin, kuinka sokerikoukku voi viedä mennessään. Oman sokeririippuvuuteni selätin kompurointien jälkeen vuosia sitten, ja olen iloinen, että nyt saan auttaa työssäni muita saavuttamaan saman. Sinnikäs makeanhimo ja sen tuomat haitat ovatkin yleisimpiä haasteita, joiden kanssa asiakkaani painivat.

Kuten todettu, se, että tietää sokerin haitallisuuden ei vielä riitä. Eikä myöskään se, että joku tulee sanomaan ”älä syö sokeria”. Harvalle se on niin suoraviivaista – sokerilla kun on tuo kyky koukuttaa sekä fyysisesti ja psyykkisesti.

Käyttöön kannattaa siis ottaa tosielämässä toimivat menetelmät. Naistenlehdet kyllä vilisevät jos jonkinmoista sokeritonta pikakuuria, mutta pidemmällä tähtäimellä sen kaltaiset menetelmät eivät tehoa. Syyt siihen ovat tyypillisesti seuraavia:

Huomioidaan ainoastaan ruokavalio
Jos sokeririippuvuudessa olisi kyse ainoastaan ruoasta, olisi joka puolelta sinkoilevat ruokavalio-ohjeet varmasti vieneet valtaosan sokeriepidemiasta mennessään. Mutta kun ympärille katsoo, ei niin ole tapahtunut.

Vannotaan herkkulakon nimeen
Sokerilakossa virittäydytään vain väliaikaiseen kiristelyyn sen sijaan, että tehtäisiin muutoksia, joista luodaan kestäviä elämäntapoja. Lakko sanaan taas sisältyy jo lähtökohtaisesti ajatus määräajasta. Se alkaa ja loppuu.

Syytetään huonoa itsekuria
Jos terveellisten elämäntapojen noudattamisessa olisi kyse itsekurista, harva pystyisi sinnittelemään kovinkaan montaa viikkoa – elämässä kun tulee jatkuvalla syötöllä vastaan tilanteita, joissa itsekuria koetellaan, joten parempi on katkaista sokerikierre niin, että itsekuri jää tarpeettomaksi.

Edetään itsevihan vimmalla
Moni sättii itseään ja lähtee itsevihan vimmalla tavoittelemaan sokerittomuutta. Negatiivisuudesta käsin on kuitenkin lähes mahdoton tehdä valintoja, jotka tukevat parempaa vointia. Jos vihaat kehoasi ja puhut sille huonosti, et voi olettaa sen toimivan yhteistyössä kanssasi.

Ei tunnisteta syitä
Sokerin syöminen lisää kyllä makeanhimoa, mutta sokeri ei ole makeanhimon alkuperäinen syy – siksi sokerin poistaminen ei vielä yksin vie himoa mennessään. Pysyvä ratkaisu löytyy, kun todelliset syyt (kuten stressi, ravinnepuutokset tai suoliston epätasapainotila) otetaan käsittelyyn.

Toivottavasti tämä teksti herätti sinut ajattelemaan omaa suhdettasi sokeriin, ja innoitti halun pysyä haitallisesta sokerista erossa.

Mikäli kaipaat toimivaa menetelmää, vaiheittaisen etenemisen ja asiantuntijan tuen sokerikierteen katkaisemiseksi, ilmoittaudu mukaan suosittuun Taltuta makeanhimo – verkkovalmennukseen. Lue lisää ja varaa paikkasi täältä: http://www.taltutamakeanhimo.fi

http://www.leeniviio.com
http://www.taltutamakeanhimo.fi
https://www.facebook.com/LeeniViioHealthCoaching/
Instagram @leeniviio

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.

Post your comment

Pur-Kauppa