Tervetuloa Pur-kauppaan ostoksille!     ILMAINEN TOIMITUS YLI 65€ TILAUKSILLE

Suolistoa hoitamalla superaivot

Pur Hyvinvointikauppa
300 255

Suoliston ja aivojen yhteys on jo monelle tuttu asia. Suolistosta puhutaan toisina aivoina, eikä syyttä. Tutkijat ovat jo vahvistaneet, että suolistomikrobeilla on valtava vaikutus ihmisen henkiseen hyvinvointiin, mielentilaan ja jopa stressin kokemisen voimakkuuteen. Ajatuksemme ja tunteemme ja siten toimintamme voikin olla pitkälti mikrobiemme käsissä. Tämä voi kuulostaa hurjalta, mutta se on toisaalta valtava mahdollisuus.

Suolisto ja suolistomikrobit vaikuttavat toki muuhunkin, kuin vain aivojen terveyteen. Ihminen ja mikrobit ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa ja mikrobisto on hieman kuin toinen genomi, joka säätelee miten elimistö toimii. Mikrobit vaikuttavat siis kaikkialla elimistössä sen toimintaan ja terveydentilaan. Suoliston ja aivojen yhteyttä tutkiva professori Emeran Mayer on todennut, että olisi aika päivittää keinoja, joilla ihminen pysyy terveenä ja miten sairauksia kannattaisi hoitaa. Ruokavalion merkitys terveyden hoitamisessa tulee varmasti korostumaan, mutta myös probioottimarkkinoilla kuhisee. Monien probioottien on osoitettu vaikuttavan ihmisen mieleen. Näiden kohdalla tutkijat puhuvat psykobiooteista.

Ketä ”suoliston hoito” koskee?

Elämme siis suurta muutoksen aikaa – jatkossa suoliston hoitaminen kuuluu varmasti sairauksien ennaltaehkäisykeinoihin ja sairauksien hoitoon. Meidän ei kuitenkaan tarvitse odottaa, että tämä asia on kaikille tuttua perusterveydenhoitoa, vaan jokaisen kannattaa aloittaa jo nyt oman suolistonsa hoitaminen. Voimme tehdä paljon terveytemme lähteen hyväksi.
Monesti ajatellaan, että vain se, jolla on suoliston oireita, hyötyy suolistomikrobikantaa parantavasta ruokavaliosta. Nykytiedon valossa näyttää kuitenkin siltä, että meidän kaikkien kannattaa ruokkia suolistomme miljardeja mikrobeita.

Millä keinoilla vaikutamme tehokkaimmin omaan suolistoomme ja aivotoimintaamme?

Ensin ikävät uutiset: länsimaissa suoliston mikrobiotassa (mikrobiota = suoliston bakteerit ja muut mikrobit) on jäljellä enää 1/3 siitä lajikirjosta, joka vielä löytyy metsästäen ja keräillen eläviltä ihmisiltä – heiltä, jotka asuvat ja elävät vielä kuten ihmiset ennen maataloutta. Kuitenkin viimeiset noin 100 vuotta teollista aikaa on ollut tuhoisin - se on köyhdyttänyt länsimaalaisten suoliston mikrobikannan. Tästä voikin jo päätellä, että elämäntavalla ja ruokavalion muutoksilla on ollut valtava vaikutus. Tutkijat yrittävät nyt pelastaa kokonaan häviämässä olevia mikrobikantoja mikrobipankkiin. Arvellaan, että länsimaisten kansansairauksien, kuten lihavuuden, diabeteksen ja sydän- ja verisuonisairauksien taustalta löytyy juuri tämä taustasyy.

Sitten hyvät uutiset: Ruokavalion vaikutusta mikrobikantaan on tutkittu ahkerasti ja nyt on tarjolla tieteellisesti tutkittu ruokavaliomalli, joka pitää suoliston mikrobit elossa ja niiden lajikirjon monipuolisena. Monipuolisuutta eli hyvää lajikirjoa pidetään terveen mikrobiotan ykkösominaisuutena. Se on myös merkki monipuolisesta ruokavaliosta, sillä eri mikrobilajit menestyvät erityyppisellä ravinnolla. Monet tutkijat suosittelevat alkuperäisen välimeren ruokavalion tyyppistä ruokavaliomallia. Siitä löytyvät ne elementit, joita kannattaa hakea omaan ruokavalioonsa. Mikään tietyn niminen ruokavalio ei ole edellytys hyvän mikrobiotan saavuttamisessa.

Ihminen ei elä vain ruuasta - ja sama koskee mikrobeita

Elämäntapa länsimaissa on muuttunut ja ihmiset asuvat isoissa kaupungeissa. Näin altistus luonnon rauhoittavalle vaikutuksella ja sen mikrobeille on vähentynyt. Maaperän mikrobit vaikuttavat muun muassa vastustuskykyyn ja mielialaan. Kannattaakin mennä luontoon, kun haluaa vahvistaa suolistonsa mikrobikantaa ja edistää palautumista.

Stressi ja palautumisen puute ovat iso ongelma – moni ei edes huomaa palautumisensa puutetta. Oireena voi kuitenkin olla esimerkiksi syvän unen väheneminen tai muut univaikeudet. Tähän onkin hyvä kiinnittää huomiota. Joskus vähemmän tekemistä on enemmän terveyden, hyvän mielen ja hyvän mikrobiotan kannalta. Stressi on tekijä, joka heikentää ruuansulatusta ja siten vähitellen aikaansaa dysbioosia. Lisäksi stressi heikentää hyvien bakteerikantojen määrää. Stressi myös ruokkii sairautta aiheuttavia bakteereita, jotka voivat myös voimistaa stressiä.

Liikunnalla on havaittu positiivista vaikutusta suoliston mikrobistoon. Näyttää siltä, että paljon liikkuvilla on monipuolisempi mikrobikanta suolistossaan.

Tarpeettomien kemikaalien välttäminen on hyvä keino auttaa
omaa mikrobiotaa säilymään monimuotoisena. Esimerkiksi pesuaineet ja
kosmetiikka on hyvä valita luonnollisten tuotteiden valikoimasta ja välttää
erilaisia teollisia kemikaaleja sisältäviä tuotteita.

Antibiootit ovat tärkeitä, mutta turhat kuurit heikentävät suoliston mikrobiotaa. Samoin tekevät esimerkiksi särkylääkkeet ja liikahappoisuuslääkkeet.

Suoliston mikrobeja ruokkiva ruokavalio

Muun muassa näitä periaatteita voi noudattaa kun haluaa kasvattaa hyvän mikrobiotan. Lista ei ole kattava, vaan antaa suuntaviivoja. Lisää ruokavaliosta voit lukea esimerkiksi kirjasta Suolistoa hoitamalla superaivot.

  • Paljon erivärisiä, kuitupitoisia kasviksia. Kasvisten polyfenolit (kuten niiden väriaineet) ja erilaiset imeytymättömät kuidut päätyvät paksusuolen bakteerien ruuaksi. Eri pöpöt pitävät erilaisista kuiduista, joten kasvisten lajikirjo lisää myös hyvien bakteerikantojen määrää ja suhteellista suuruutta. Myös täysjyväviljat ovat hyviä tässä mielessä – toki niiden varaan ei pidä rakentaa ruokavaliotaan, vaan pienempikin määrä riittää
  • Hyvälaatuiset rasvat: Neitsytoliiviöljyn on havaittu lisäävän tiettyjä hyviä bakteerikantoja. Liika eläinkunnan rasva taas heikentää mikrobiotaa, mutta tätä ei pidä lukea niin, ettei niitä voisi syödä lainkaan. Kookosöljyssä on lauriinihappoa, joka voi auttaa peittoamaan haitallisia bakteerikantoja. Monipuolisuus hyvissä rasvoissa on eduksi.
  • Proteiinin lähteenä on myös kasvikunnasta saatavia, kuitupitoisia palkokasveja ja pähkinöitä
  • Sokeria ei perinteisesti ole syöty niin paljoa kuin nykyisin ja sokerin lähteenä ovat usein toimineet makeat hedelmät, joissa on muutakin kuin sokeria, esimerkiksi kuituja.  Liiallinen sokerinkäyttö ruokkii haitallisia bakteerikantoja
  • Resistentti tärkkelys on mainio hyvien pöpöjen ruoka: kylmennyt peruna ja raakakaurapuuro sisältävät sitä. Niiden tärkkelys ei imeydy sokerina vaan päätyy paksusuoleen bakteerien ruuaksi
  • Hapatetut tuotteet sisältävät eläviä maitohappobakteerikantoja, joista on hyötyä suoliston mikrobitasapainolle
  • Erilaisia lisäaineita, esimerkiksi makeutusaineita, kannattaa välttää, sillä ne muuttavat suoliston mikrobiotaa epäedulliseen suuntaan. Myös glyfosaatilla, eli yleisesti käytetyllä torjunta-aineella on tuhoisa vaikutus suoliston mikrobieihin. Mahdollisimman puhdas ja luonnollinen ruoka on paras valinta.

Jo aiemmin todettiinkin, että länsimainen mikrobiota on tyypillisesti menettänyt lajikirjoaan. Tyypillisesti länsimaissa syödään liikaa eläinkunnan tuotteita – erityisesti lihajalosteita - , eläinperäistä rasvaa, liian vähän ja suppeasti kasviksia ja liikaa sokeria. Tämän tyyppinen ruokavalio aiheuttaa suolistoon dysbioosin eli bakteerikannan epätasapainotilan, jossa haitalliset, sairautta aiheuttavat bakteerikannat saattavat saada liikaa jalansijaa. Näin syntyy erilaisia sairauksia edeltävä tilanne, vuotava suoli, jossa myös aivotoiminta voi heiketä siitä, mitä se normaalitilassa olisi tai ihminen voi masentua.

Kapinoiva suolisto

Suomessakin hyvin yleinen ärtyneen suolen oireyhtymä on hyvä esimerkki tilanteesta, jossa suolistossa vallitsee dysbioosi. Aika moni ärtyneen suolen potilas kärsii myös masennuksesta. Myös aivotoiminnan ”sumuisuus”, hitaus ja muistin ongelmat liittyvät usein suoliston oireiluun. Ärtyneen suolen oireita  voi hallita fodmap-ruokavaliolla, mutta siihen ei saisi jäädä kiinni pitkäksi aikaa, sillä FODMAP-hiilihydraatit ovat juuri sen tyyppisiä kuituja, jotka eivät imeydy vaan päätyvät ruokkimaan hyvää tekeviä bakteereita. Siksi suoliston kunnostus, ei pelkkä ruokavalion karsiminen, tulisi aina olla osa ärtyneen suolen hoitoa. Siitä voi parantua, sillä suoliston miikrobisto muuttuu oikeilla keinoilla hyvään suuntaan, vaikka siinä voikin mennä aikaa.

Kirjasta Suolistoa hoitamalla superaivot löytyy ohjeita vuotavan suolen ja kapinoivan suoliston hoitoon.

Living Nutrition Your Flora Terrain on tuote, jonka ainesosat auttavat tasapainottamaan oireilevaa suolistoa.

Probiootteja apuun?

Probiootiksi sanotaan teollisesti valmistettua kapseli- tai
jauhemuodossa nautittavaa ravintolisää. Ne ovat tutkittuja ja eri probiooteilla
voi olla hyvinkin erilaisia vaikutuksia terveyteen. Kannattaakin selvittää mikä
probiootti vaikuttaa mihinkin, ennen kuin hankkii sellaisen.

Probiottisiksi ruuiksi kutsutaan perinteisesti maitohappokäymisellä valmistettuja ruokia, kuten hapankaalia, kimchiä tai kombuchaa. Niiden mikrobikannat voivat vaihdella, mutta ne ovat yleisesti erilaisia maitohappobakteerita. Mielenkiintoista on, että monet niistä ovat juuri niitä bakteerikantoja, joilla on todettu olevan vaikutusta ihmisen aivotoimintaan ja mieleen. Vaikka ihmistutkimuksia ei ole niillä tässä asiassa tehty, voidaan olettaa, että näiden bakteerien fermentoimia ruokia syömällä voi saavuttaa hyviä tuloksia aivotoiminnan ja mielialan parantamisessa.

Probiooteista Living Nutrition-sarjan probiootit sisältävät bakteereita, joita esiintyy luonnollisesti fermentoidussa kombuchassa. Koska tuote sisältää myös terapeuttisesti suolistoon vaikuttavia yrttejä ja kasveja, niiden avulla voidaan helpottaa erilaisia suoliston vaivoja tai pyrkiä nopeuttamaan hyvän mikrobikannan muodostumista.

I love me- messuilla on tarjolla tänä vuonna rautaisannos asiantuntemusta suoliston ja aivojen yhteydestä. Paneelikeskustelussa "Kuka meitä ohjaa? Suolistomikrobien vaikutus päätöksiimme, terveyteen ja onnellisuuteen" pohditaan mm. kysymyksiä "Mikä ero on mielihyvällä ja onnellisuudella? Miten suolistomikrobit vaikuttavat aivoihimme? Miten voimme elämäntavoilla ja ruokavaliolla vaikuttaa aivo- ja mielenterveyteen?" Mukana keskustelemassa evoluutiobiologi Markus J Rantala, ravitsemusasiantuntija Annika Havaste ja kokemusasiantuntija Jussi Ahde. Paneelikeskustelu lauantaina 19.10. klo 15:30 Klinikka-lavalla.

Katso PURin koko I Love Me-messuohjelma täältä.

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.