Tervetuloa Pur-kauppaan ostoksille!     ILMAINEN TOIMITUS YLI 65€ TILAUKSILLE

Estrogeeni ja muut hormonit - Hormonitasapaino kuntoon ravinnolla

Pur Hyvinvointikauppa
300 255

Naisen elämä koostuu kaikessa ihanuudessaan erilaisista vaiheista, joihin jokaiseen vaikuttaa merkittävästi estrogeeni eli naishormoni sekä muut hormonit. Teini-ikä, kuukautiset, raskaus ja vaihdevuodet mullistavat kehoamme, ja niin kuuluukin olla. Ihanteellisesti saamme nauttia naisena olemisesta ja sen vaihtelevista vaiheista joka solullamme. Joskus hormonitasapaino voi kuitenkin järkkyä: iho reagoi näppylöillä, paino nousee salaperäisesti, mieliala ailahtelee, päätä särkee tai hikoiluttaa normaalia enemmän. Kuukautiset muuttuvat ehkä kivuliaiksi,  epäsäännöllisiksi tai liian runsaiksi.  Tämä kaikki viittaa estrogenitasojen heittelyyn, mutta mitä voit silloin tehdä?

Ravinto vaikuttaa yleiseen terveyteemme, mutta tiesitkö, että se vaikuttaa myös estrogeenin tuotantoon ja hormonitasapainoosi? Tänä päivänä monet turvautuvat hormonaaliseen lääkintään esimerkiksi kivuliaiden kuukautisten tai vaihdevuosien aikana. Usea saakin näistä keinoista paljon apua tilanteeseensa, mutta joillekin esimerkiksi e-pillerit ja hormonikierukat voivat aiheuttaa ikäviä sivuoireita. Jokaisen kannattaa panostaa oman ruokavalionsa sisältöön, jolloin hormonitasapaino voi alkaa tasapainottua luonnollisesti. Naisten terveyden asiantuntija tohtori Marilyn Glenville kuvaa naisen terveyttä puuna: kun ravitset puun juuria, josta puu saa ravintonsa, myös lehdet ja oksat kukoistavat. Kaikella, mitä syöt, ravitset oman kehosi jokaista solua ja sen toimintaa, ja sen vuoksi ruoalla on tärkeä merkitys myös hormonien kannalta. Omaa hormonitasapainoaan olisi hyvä alkaa tietoisesti tukemaan viimeistään noin 35-vuotiaasta lähtien.

Estrogeeni eli naishormoni on tärkeä hormonitasapainon kannalta

Estrogeeni usein hormonallisen epätasapainon aiheuttaja

Tiukat, rasvattomat ruokavaliot, ravintoköyhä ja runsassokerinen ruoka voivat johtaa hormonaalisiin häiriöihin. Myös ruuansulatuksen ja suoliston ongelmat vaikuttavat lähes aina insuliinireseptoreiden toimintaan ja sitä kautta useat muutkin hormonit häiriintyvät.

Epätasapainotilat voivat olla esimerkiksi liiallisesta estrogeenista johtuvia tai sen alhaisesta tasosta johtuvia. Myös muiden hormonien liikaeritys tai puutos voi aiheuttaa oireita. Esimerkkejä hormoniepätasapainosta johtuvista tiloista on munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS), jossa todetaan normaalia korkeampi testosteronin taso tai endometrioosi, jossa estrogeenitasot dominoivat. Molempia, ja useita muita tiloja, voidaan tukea oikeanlaisella ruokavaliohoidolla merkittävästi.

Hormonitasot heilahtelevat myös luontaisesti raskauden aikana, sen jälkeen ja normaalissa kuukautiskierrossa. Menopaussi on kuuluisa moninaisista oireistaan estrogeeni- ja progesteronitasojen laskiessa. On hyvä tiedostaa, että kun keho on harmonisessa tilassa, näiden luontaisten hormonitasapainon muutoksien ei pitäisi aiheuttaa kovin dramaattisia oireita.

Hormonitasapainolle hyödyllinen ruokavalio

Runsaasti kasviksia ja marjoja sekä hedelmiä sisältävä antioksidanttirikas ruokavalio on hyvä perusta hormonien tasapainottamiselle. Lisäksi on hyvä suosia mahdollisimman puhdasta ja luonnollista ruokaa ja käyttää runsaasti hyviä rasvoja sisältäviä ruokia, kuten kalaa, pähkinöitä ja avokadoja. Kahvin, alkoholin ja sokerin käyttöä kannattaa rajoittaa. Voit myös kokeilla seuraavia hormonitasapainoa helliviä ruoka-aineita:

Fenkoli tasapainottaa hellästi naishormoneja. Voit käyttää fenkolia siemeninä, tuoretta fenkolia salaatteihin ja keittoihin sekä myös fenkoliteetä on saatavana luontaistuotekaupoista.

Salvia - salviaa voidaan käyttää runsaiden tai epäsäännöllisten kuukautisten hoitoon sekä se on yleisesti käytetty yrtti myös menopaussioireiden hoidossa. Voit hankkia salviaa yrttiuutoksena tai tehdä itse vaikkapa salviahunajaa. Tuoretta salviaa voi käyttää salaatissa tuoreena tai maustaa sillä liharuokia.

Lehtikaali auttaa tasapainottamaan liikaa estrogeenia. Lehtikaali sisältää yhdisteitä, jotka auttavat korjaamaan DNA:ta ja joilla on estrogeenia tasoittava vaikutus pystyen suojaamaan mahdollisesti hormoniperäisiltä syöviltä, kuten rintasyövältä.

Siemenet ja mantelit 
Siemenissä on paljon E-vitamiinia, joka suojaa soluja ja hellii ihoa, hiuksia ja kynsiä ja lisäksi ehkäisee rintojen aristelua. Ne sisältävät myös paljon hivenaineita ja antioksidantteja ja rasvahappoja. Eri siemenien käyttö tiettyyn aikaan kuukaudessa voi auttaa tasapainottamaan epäsäännöllistä kuukautiskiertoa (ns. seed-cycling).

Soija, kikherneet ja linssit sisältävät hormonitasapainolle tärkeitä fytoestrogeeneja, sillä ne hillitsevät liiallisen estrogeenin eritystä. Aasian maissa, jossa näiden ruoka-aineiden käyttö on yleisempää, esiintyy myös vähemmän mm. estrogeenista johtuvaa rintojen herkkyyttä.

Hormonitasapaino on tärkeää, mantelit ja siemenet auttavat rauhoittamaan estrogeenin eli naishormonin liikaeritystä

Turvaa hormonitasapaino ravintolisillä

Ruokavaliomme on harvoin niin täydellinen, että saisimme kaiken tarvittavan tukemaan juuri omaa elämäntilannettamme pelkästä ruuasta. Siksi välillä on hyvä turvata oikeiden ravintoaineiden saanti laadukkaalla ravintolisällä. Wild Nutrition -sarjasta löydät myös naisille suunnatut luonnolliset ravintolisät, jotka ovat erinomainen lisä tasapainottamaan juuri oikeiden ravinteiden saantia terveyden ja hormonitasapainon kannalta. Tuoteperheestä löytyy oma vitamiini- ja hivenainelisä teini-ikäiselle nuorelle naiselle, naisen yleiseen hyvinvointiin, yli 45-vuotiaalle naiselle,  raskauden suunnitteluun ja raskausaikaan. Ravintolisien sisällöt on suunniteltu optimaaliseksi juuri kyseessä olevaan naisen elämän vaiheeseen. Lisäksi PMS-oireita varta vasten helpottamaan suunniteltu ravintolisä sisältää mm. B6-vitamiinia, magnesiumia ja sinkkiä yhdessä pyhän basilikan voikukanjuurijauheen kanssa. Vaihdevuosioireita tasapainottamaan löytyy myös oma ravintolisänsä, joka sisältää kiinankarhunputkiuutetta, pyhää basilikaa sekä maustekurkumaa. Wild Nutrition -ravintolisät ovat korkealaatuisia ja koska niiden sisältämät ravintoaineet ovat ruoan muodossa, on ne myös mahdollisimman hyvin kehon käytettävissä ja hyödynnettävissä siellä missä niille on eniten tarvetta.

Wild Nutrition tuotesarjalla apua hormonitoiminnan oikeaan tukemiseen naisille. Ota Estrogeenitasot haltuun! Klikkaa kuvaa saadaksesi vielä lisäinformaatiota tuotteista!

Erilaisten hormonaalisten tilojen, kuten hedelmällisyyden tai vaihdevuosien, tukeminen vaati erilaista ruokavaliohoitoa - yksi ja sama tapa ei toimi kaikille. Jos tarvitset yksilöllistä tukea oman hormonitasapainosi tukemisessa, voit varata ajan myös ravintoneuvojallemme, joka auttaa suunnittelemaan tilanteeseesi sopivimman ruokavalion ja lisäravinteet.

Lähteet: Neals Yard Remedies; Healing Foods, 2013, Marilyn Glenville; The Nutritional Healthbook for Women, 2001

Lisätietoa myös tästä artikkelista: https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/kun_estrogeeni_vahenee_mika_muuttuu_naisen_elimistossa

 

 

 

 

Jätä kommentti

Sinun täytyy kirjautua sisään jättääksesi kommentin.

Post your comment

Pur-Kauppa